ACT - Kontekstualne terapie

 

Szkolenie składa się z pięciu zjazdów.

I MODUŁ: Zarządzanie poprzez wartości

Joanna Gawrońska

 
Cel edukacyjny

Szkolenie ma na celu zapoznanie uczestników z narzędziem Matryca zaczerpniętej z terapii akceptacji i zaangażowania. Matryca pomaga nazwać wartości jakie są spójne z prowadzeniem przez nas działalności jak i problemów, które w niej występują. Dzięki jasnym wartościom jako przedsiębiorca możemy jasno wyznaczać kierunki rozwoju naszej działalności i zaplanować jak przezwyciężać trudności. Jasne wartości zwiększają również motywację do rozwoju. Uczestnicy nauczą się budować kontrakty sami ze sobą, ze swoimi pracownikami jak i klientami. Zapoznają się też z EEMM, który pozwoli na podejmować trafniejsze decyzje w kontekście, w którym się znajdują.

 
Efekty uczenia się

W zakresie wiedzy:

  • dowie się czym jest narzędzie Matryca oraz EEMM i jak go wykorzystać w biznesie
  • dowie się jak wykorzystywać elastyczność psychologiczną w swoim biznesie
  •  dowie się jak budować kontrakty
  • dowie się jak podejmować trudne decyzje

W zakresie umiejętności:

  •  wykorzystuje narzędzie – Matryca i EEMM
  •  potrafi spojrzeć na biznes z różnych perspektyw
  • wykorzystuje wiedzę z zakresu terapii ACT
  • tworzy konceptualizację swojej działalności
  • potrafi stworzyć kontrakt

W zakresie kompetencji społecznych:

  •  nawiązuje prawidłową relację pacjentem/klientem
  • kształtuje wykorzystywanie ról w życiu
  • kształtuje spojrzenie na świat z różnych perspektyw
  • kształtuje tożsamość i jasne poczucie celu

II MODUŁ: Bezpieczeństwo w terapii: okno elastyczności przez percepcję AUN

 Joanna Gawrońska

 
Cel edukacyjny

Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy na temat budowaniu bezpieczeństwa w gabinecie, by skuteczne zarządzać sytuacjami stresowymi oraz dostosować praktyki  terapeutycznej do indywidualnych potrzeb klienta. Szkolenie uczy pracy z klienta traumą patrząc z perspektywy Teorii Poliwagalnej i Somatic Experiencing.

 
Efekty uczenia się

W zakresie wiedzy:

  •  poznaję teorię poliwagalną
  •  poznaje okno elastyczności
  • poznaje narzędzie kotwica
  •  wie jak działa AUN

W zakresie umiejętności:

  • potrafi rozpoznać sygnały z ciała, które świadczą o aktywacji AUN
  • potrafi rozpoznać, kiedy AUN jest w bezpieczeństwie
  • potrafi zarządzać aktywacją AUN klienta
  • potrafi określić gdzie jest klient w oknie elastyczności

W zakresie kompetencji społecznych:

  • nawiązuje prawidłową relację pacjentem/klientem
  • buduje relację terapeutyczną opartą na bezpieczeństwie
  • kształtuje spojrzenie na ludzi z perspektywy AUN
  • kształtuje postawę wdzięczności do świata

 

III MODUŁ: Psychoterapia osób z doświadczeniem traumy

Joanna Gawrońska

Cel edukacyjny

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestnika z pracą w obszarze traumy. Omówiona zostanie pamięć sensoryczna i jej wpływ na zapisanie traumy w naszym ciele. Uczestnicy dowiedzą się jak traumatyczne wydarzenia wpływają na nasze granice i jak zbyt duże wydarzenie może doprowadzić do dysocjacji. Będą mieli możliwość nauki pracy ze wspomnieniami, regulowaniem i pomieszkaniem całego napięcia z tym związany.

 

Efekty uczenia się

W zakresie wiedzy:

  •  definiuje czym jest trauma i jakie ma konsekwencje
  •  definiuje czym jest pamięć sensoryczna
  • poznaje metody na regulowanie i pomieszkanie napięcia
  • dowie się jak pracować ze trudnymi wspomnieniami

W zakresie umiejętności:

  • potrafi utrzymywać swoje granice
  •  potrafi wzmacniać granice klient
  • potrafi pracować z trudnymi wspomnieniami
  • potrafi spojrzeć na klienta z perspektywy przebytej traumy
  • potrafi zarządzać aktywacją AUN klienta

W zakresie kompetencji społecznych:

  • nawiązuje prawidłową relację pacjentem/klientem
  • buduje relację terapeutyczną opartą na akceptacji
  • kształtuje spojrzenie na klienta z perspektywy traumy
  • kształtuje postawę współczucia
  • uczy się nie wchodzić w postawę sympatyzowania i schemat poświęcania się

 

IV MODUŁ: Terapia FAP i ACT w budowaniu wartościowego życia

Joanna Gawrońska, Bartosz Chyra

Cel edukacyjny
  • poznają model GROM
  • poznają czym jest kontekst biofizjologiczny i jak wpływa na proces terapeutyczny
  • pozna podstawy żywieniowe, które wpływają na klienta i jego nastrójnauczy budować zdrowe nawyki swojego klienta
  • dowiaduje się czym podstaw terapii FAP
  • poznaje analizę funkcji zachowania

W zakresie umiejętności:

  • tworzy skrypt do pracy z klientem
  • wykorzystuje narzędzie GROM
  • stosuje ACT w kontekście jedzenia emocjonalnego
  • wykorzystuje narzędzia FAP do pracy z klintem
  • potrafi budować zdrowe nawyki żywieniowe wraz z klientem
  • potrafi stosować funkcję analizy zachowania

 W zakresie kompetencji społecznych:

  • buduje empatyczną relację terapeutyczną z pacjentem
  • kształtuje spojrzenie na świat z różnych perspektyw
  • potrafi wykorzystać nowe metody komunikacji z klientem
  • kształtuje postawę akceptacji i współczucia

 

V MODUŁ: Komiks jako narzędzie ACT – w poszukiwaniu metafor terapeutycznych

Joanna Pankau, Joanna Gawrońska

Cel edukacyjny

Celem szkolenia jest zaprezentowanie komiksu jako narzędzia terapeutycznego. Uczestnicy nauczą się przede wszystkim praktycznych metod tworzenia i analizowania komiksów właśnie w kontekście terapeutycznym. Zapoznają się z komiksowymi metodami autonaracji, sposobów obrazowania metafor terapeutycznych oraz ich dostosowywania do kontekstu klienta. Istotnym w tym kontekście będzie poznanie w ramach szkolenia podstaw Teorii Ram Relacyjnych, która pomoże stworzyć użyteczne metafory zwiększające zaangażowanie klientów w terapię poprzez komiks – angażującą i interaktywną formę przekazu.

 
Efekty uczenia się

W zakresie wiedzy:

  • definiuje Teorię Ram Relacyjnych
  • omawia i stosuje metafory w terapii ACT
  • ma wiedzę z zakresu ożywiania martwych metafor
  • identyfikuje użyteczność metafor w terapii
  • zapoznaje się z podstawowymi elementami komiksu

W zakresie umiejętności:

  • tworzy własne metafory w terapii ACT
  • wykorzystuje metafory w konceptualizacji klienta
  • stosuje teorię RFT do tworzenia metafor
  • wykorzystuje metafory do kontekstu klienta
  • rozpoznaje potencjał komiksu jako narzędzia terapeutycznego
  • potrafi wykorzystać komiks w procesie terapeutycznym

W zakresie kompetencji społecznych:

  • buduję relację terapeutyczną z pacjentem opartą na metaforach
  • buduje relację z klientem na podstawie kontekstu kulturowego
  •  kształtuje spojrzenie na świat z różnych perspektyw
  • potrafi wykorzystać nowe metody komunikacji z klientem
  • lepsze rozumienie doświadczeń klienta dzięki wypracowanej z klientem narracji wizualnej i metaforycznej

PROGRAM SZKOLENIA

MODUŁ I: Zarządzanie poprzez wartości

Dzień I

8:00-16:30

1 – Kontraktowanie się

2 – Wartości

3 – Matryca

4 – EEMM- badanie kontekstu

5 – Pokonywanie trudności

MODUŁ II: Praca nad oporem, relacją terapeutyczną i technikami transformacji

Dzień I

8:00-16:30

1 – Budowanie świadomości siebie i klienta

2 – Uważność na ciało

3 – Zasoby

4 – Felt sense

5 – Budowanie bezpieczeństwa

Dzień II

8:00-16:30

1 – Teoria poliwagalna

2 – SIBAM

3 – Okno elastyczności

4 – Kotwica

5 – Wdzięczność

MODUŁ III: Psychoterapia osób z doświadczeniem traumy

Dzień I

8:00-16:30

1 – Trauma

2 – Regulacja a pomieszczanie

3 – Wartość małych kroków

4 – Akceptacja w 8 krokach

5 – Samoregulacja

Dzień II

8:00-16:30

1 – Pamięć somatyczna

2 – Granice

3 – Dysocjacja

4 – Praca ze wspomnieniami

5 – Zaangażowanie społeczne

MODUŁ IV: Terapia FAP i ACT w budowaniu wartościowego życia

Dzień I

8:00-16:30

1 – FAPowe CRB1 i CBR2

2 – Analiza funkcji zachowania

3 – Wzmocnienia

4 – ACL

5 – Trudne pytania

Dzień II

8:00-16:30

1 – Poziom biofizjologiczny terapeuty i klienta

2 – Narzędzie GROM

3 – Jedzenie i jego znaczenie

4 – Nawyki żywieniowe

5 – Troska o zdrowie jako najwyższa wartość

MODUŁ V: Komiks jako narzędzie ACT – w poszukiwaniu metafor terapeutycznych

Dzień I

8:00-16:30

1 – Omówienie Teorii Ram Relacyjnych (RFT) i znaczenie metafor w procesie terapeutycznym

2 – Życie jako podróż bohatera, wykorzystanie i budowanie metafor oraz komiksu w procesie terapeutycznym

3 – Kontekst do budowania metafor i komiksu

4 – Budowanie postaci w podróży bohatera

5 – Trudności bohatera

Dzień II

8:00-16:30

1 – Przeszkody na drodze bohatera

2 – Punkt zwrotny w podróży

3 – Sukces podróży bohatera 

4 – Prezentacja komiksu z omówieniem bohatera i metafor

5 – Kontekst kulturowy

 

TRENERZY:

Joanna Gawrońska

Specjalistka psychoterapii uzależnień nr SP/2305/N/2024, terapeutka oraz coachka pracująca głównie w nurcie terapii akceptacji i zaangażowania. Wiedzę zdobyła w studium psychoterapii uzależnień, kończąc akredytowany kurs ICF oraz biorąc udział licznych warsztatach i konferencjach, głównie z kontekstualnych nauk o zachowaniu, w tym: ACT, FAP, RFT, SE, teorii poliwagalnej. Obecnie zajmuje się prowadzeniem procesów psychoterapeu-tycznych oraz coachingowych. Specjalizuje się w prowadzeniu klientów w obszarach lęków, traum, uzależnień i osób z ich otoczenia (DDA), wypaleniu zawodowym, pychodietetycznych oraz szeroko pojętej profilaktyki zdrowia. Członkini stowarzyszeń Association for Contextual Behavioral Science Polska – ACBS Polska oraz Polskie Stowarzyszenie Somatic Experiencing. Swoją wiedzą i umiejętnościami dzieli się prowadząc liczne szkolenia specjalistyczne z III fali terapii behawioralnych dla psychoterapeutów, coachów i studentów na Poznańskim SWPSie oraz promując zdrowy styl życia. Więcej można znaleźć na stronie internetowej joannagawronska.pl

Joanna Pankau

Doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o kulturze i religii, związana z Pracownią Komiksów w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół praktyk artywizmu i sztuki aktywistycznej oraz proponowanych w ich ramach rozwiązaniom antykryzysowym. Swoje ostatnie badania poświęciła problematyce komiksoznawczej, społeczno-politycznych wymiarów twórczości komiksowej. Jest autorką artykułów publikowanych m.in. w „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Czasie Kultury”, Ethics in Progress” oraz licznych monografiach naukowych.

Bartosz Chyra

Bartosz Chyra jest magistrem psychologii, specjalizującym się w pracy z młodzieżą.Wiedzę zdobył na Uniwersytecie SWPS, gdzie ukończył także studia podyplomowe z psychodietetyki. Uczestniczył w licznych warsztatach oraz konferencjach dotyczących terapii ACT oraz ukończył studium dialogu motywującego w Polskim Instytucie Dialogu Motywującego (PIDM). W swojej pracy kieruje się wartościami szacunku, zaangażowania, empatii, autentyczności i współpracy. Jego misją jest wspieranie młodych ludzi w odkrywaniu ich wewnętrznej siły i mądrości, aby mogli żyć pełnią życia. Dąży do stworzenia bezpiecznej przestrzeni, gdzie każda osoba czuje się akceptowana i zrozumiana, inspirując swoich klientów do działania i wprowadzania pozytywnych zmian w swoim życiu. Obecnie prowadzi procesy terapeutyczne oraz warsztaty dla młodzieży i rodziców. Specjalizuje się w pracy z nastolatkami w obszarach lęków, stresu, depresji, problemów szkolnych, zaburzeń odżywiania, uzależnień oraz trudności w relacjach. Prowadzi również warsztaty dotyczące zdrowego stylu życia, w tym psychodietetyki.

 

CERTYFIKAT