ACT - Kontekstualne terapie
Szkolenie składa się z pięciu zjazdów.
I MODUŁ: Zarządzanie poprzez wartości
Joanna Gawrońska
Cel edukacyjny
Szkolenie ma na celu zapoznanie uczestników z narzędziem Matryca zaczerpniętej z terapii akceptacji i zaangażowania. Matryca pomaga nazwać wartości jakie są spójne z prowadzeniem przez nas działalności jak i problemów, które w niej występują. Dzięki jasnym wartościom jako przedsiębiorca możemy jasno wyznaczać kierunki rozwoju naszej działalności i zaplanować jak przezwyciężać trudności. Jasne wartości zwiększają również motywację do rozwoju. Uczestnicy nauczą się budować kontrakty sami ze sobą, ze swoimi pracownikami jak i klientami. Zapoznają się też z EEMM, który pozwoli na podejmować trafniejsze decyzje w kontekście, w którym się znajdują.
Efekty uczenia się
W zakresie wiedzy:
- dowie się czym jest narzędzie Matryca oraz EEMM i jak go wykorzystać w biznesie
- dowie się jak wykorzystywać elastyczność psychologiczną w swoim biznesie
- dowie się jak budować kontrakty
- dowie się jak podejmować trudne decyzje
W zakresie umiejętności:
- wykorzystuje narzędzie – Matryca i EEMM
- potrafi spojrzeć na biznes z różnych perspektyw
- wykorzystuje wiedzę z zakresu terapii ACT
- tworzy konceptualizację swojej działalności
- potrafi stworzyć kontrakt
W zakresie kompetencji społecznych:
- nawiązuje prawidłową relację pacjentem/klientem
- kształtuje wykorzystywanie ról w życiu
- kształtuje spojrzenie na świat z różnych perspektyw
- kształtuje tożsamość i jasne poczucie celu
II MODUŁ: Bezpieczeństwo w terapii: okno elastyczności przez percepcję AUN
Joanna Gawrońska
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy na temat budowaniu bezpieczeństwa w gabinecie, by skuteczne zarządzać sytuacjami stresowymi oraz dostosować praktyki terapeutycznej do indywidualnych potrzeb klienta. Szkolenie uczy pracy z klienta traumą patrząc z perspektywy Teorii Poliwagalnej i Somatic Experiencing.
Efekty uczenia się
W zakresie wiedzy:
- poznaję teorię poliwagalną
- poznaje okno elastyczności
- poznaje narzędzie kotwica
- wie jak działa AUN
W zakresie umiejętności:
- potrafi rozpoznać sygnały z ciała, które świadczą o aktywacji AUN
- potrafi rozpoznać, kiedy AUN jest w bezpieczeństwie
- potrafi zarządzać aktywacją AUN klienta
- potrafi określić gdzie jest klient w oknie elastyczności
W zakresie kompetencji społecznych:
- nawiązuje prawidłową relację pacjentem/klientem
- buduje relację terapeutyczną opartą na bezpieczeństwie
- kształtuje spojrzenie na ludzi z perspektywy AUN
- kształtuje postawę wdzięczności do świata
III MODUŁ: Psychoterapia osób z doświadczeniem traumy
Joanna Gawrońska
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestnika z pracą w obszarze traumy. Omówiona zostanie pamięć sensoryczna i jej wpływ na zapisanie traumy w naszym ciele. Uczestnicy dowiedzą się jak traumatyczne wydarzenia wpływają na nasze granice i jak zbyt duże wydarzenie może doprowadzić do dysocjacji. Będą mieli możliwość nauki pracy ze wspomnieniami, regulowaniem i pomieszkaniem całego napięcia z tym związany.
Efekty uczenia się
W zakresie wiedzy:
- definiuje czym jest trauma i jakie ma konsekwencje
- definiuje czym jest pamięć sensoryczna
- poznaje metody na regulowanie i pomieszkanie napięcia
- dowie się jak pracować ze trudnymi wspomnieniami
W zakresie umiejętności:
- potrafi utrzymywać swoje granice
- potrafi wzmacniać granice klient
- potrafi pracować z trudnymi wspomnieniami
- potrafi spojrzeć na klienta z perspektywy przebytej traumy
- potrafi zarządzać aktywacją AUN klienta
W zakresie kompetencji społecznych:
- nawiązuje prawidłową relację pacjentem/klientem
- buduje relację terapeutyczną opartą na akceptacji
- kształtuje spojrzenie na klienta z perspektywy traumy
- kształtuje postawę współczucia
- uczy się nie wchodzić w postawę sympatyzowania i schemat poświęcania się
IV MODUŁ: Terapia FAP i ACT w budowaniu wartościowego życia
Joanna Gawrońska, Bartosz Chyra
Cel edukacyjny
- poznają model GROM
- poznają czym jest kontekst biofizjologiczny i jak wpływa na proces terapeutyczny
- pozna podstawy żywieniowe, które wpływają na klienta i jego nastrójnauczy budować zdrowe nawyki swojego klienta
- dowiaduje się czym podstaw terapii FAP
- poznaje analizę funkcji zachowania
W zakresie umiejętności:
- tworzy skrypt do pracy z klientem
- wykorzystuje narzędzie GROM
- stosuje ACT w kontekście jedzenia emocjonalnego
- wykorzystuje narzędzia FAP do pracy z klintem
- potrafi budować zdrowe nawyki żywieniowe wraz z klientem
- potrafi stosować funkcję analizy zachowania
W zakresie kompetencji społecznych:
- buduje empatyczną relację terapeutyczną z pacjentem
- kształtuje spojrzenie na świat z różnych perspektyw
- potrafi wykorzystać nowe metody komunikacji z klientem
- kształtuje postawę akceptacji i współczucia
V MODUŁ: Komiks jako narzędzie ACT – w poszukiwaniu metafor terapeutycznych
Joanna Pankau, Joanna Gawrońska
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest zaprezentowanie komiksu jako narzędzia terapeutycznego. Uczestnicy nauczą się przede wszystkim praktycznych metod tworzenia i analizowania komiksów właśnie w kontekście terapeutycznym. Zapoznają się z komiksowymi metodami autonaracji, sposobów obrazowania metafor terapeutycznych oraz ich dostosowywania do kontekstu klienta. Istotnym w tym kontekście będzie poznanie w ramach szkolenia podstaw Teorii Ram Relacyjnych, która pomoże stworzyć użyteczne metafory zwiększające zaangażowanie klientów w terapię poprzez komiks – angażującą i interaktywną formę przekazu.
Efekty uczenia się
W zakresie wiedzy:
- definiuje Teorię Ram Relacyjnych
- omawia i stosuje metafory w terapii ACT
- ma wiedzę z zakresu ożywiania martwych metafor
- identyfikuje użyteczność metafor w terapii
- zapoznaje się z podstawowymi elementami komiksu
W zakresie umiejętności:
- tworzy własne metafory w terapii ACT
- wykorzystuje metafory w konceptualizacji klienta
- stosuje teorię RFT do tworzenia metafor
- wykorzystuje metafory do kontekstu klienta
- rozpoznaje potencjał komiksu jako narzędzia terapeutycznego
- potrafi wykorzystać komiks w procesie terapeutycznym
W zakresie kompetencji społecznych:
- buduję relację terapeutyczną z pacjentem opartą na metaforach
- buduje relację z klientem na podstawie kontekstu kulturowego
- kształtuje spojrzenie na świat z różnych perspektyw
- potrafi wykorzystać nowe metody komunikacji z klientem
- lepsze rozumienie doświadczeń klienta dzięki wypracowanej z klientem narracji wizualnej i metaforycznej
PROGRAM SZKOLENIA
MODUŁ I: Zarządzanie poprzez wartości
Dzień I
8:00-16:30
1 – Kontraktowanie się
2 – Wartości
3 – Matryca
4 – EEMM- badanie kontekstu
5 – Pokonywanie trudności
MODUŁ II: Praca nad oporem, relacją terapeutyczną i technikami transformacji
Dzień I
8:00-16:30
1 – Budowanie świadomości siebie i klienta
2 – Uważność na ciało
3 – Zasoby
4 – Felt sense
5 – Budowanie bezpieczeństwa
Dzień II
8:00-16:30
1 – Teoria poliwagalna
2 – SIBAM
3 – Okno elastyczności
4 – Kotwica
5 – Wdzięczność
MODUŁ III: Psychoterapia osób z doświadczeniem traumy
Dzień I
8:00-16:30
1 – Trauma
2 – Regulacja a pomieszczanie
3 – Wartość małych kroków
4 – Akceptacja w 8 krokach
5 – Samoregulacja
Dzień II
8:00-16:30
1 – Pamięć somatyczna
2 – Granice
3 – Dysocjacja
4 – Praca ze wspomnieniami
5 – Zaangażowanie społeczne
MODUŁ IV: Terapia FAP i ACT w budowaniu wartościowego życia
Dzień I
8:00-16:30
1 – FAPowe CRB1 i CBR2
2 – Analiza funkcji zachowania
3 – Wzmocnienia
4 – ACL
5 – Trudne pytania
Dzień II
8:00-16:30
1 – Poziom biofizjologiczny terapeuty i klienta
2 – Narzędzie GROM
3 – Jedzenie i jego znaczenie
4 – Nawyki żywieniowe
5 – Troska o zdrowie jako najwyższa wartość
MODUŁ V: Komiks jako narzędzie ACT – w poszukiwaniu metafor terapeutycznych
Dzień I
8:00-16:30
1 – Omówienie Teorii Ram Relacyjnych (RFT) i znaczenie metafor w procesie terapeutycznym
2 – Życie jako podróż bohatera, wykorzystanie i budowanie metafor oraz komiksu w procesie terapeutycznym
3 – Kontekst do budowania metafor i komiksu
4 – Budowanie postaci w podróży bohatera
5 – Trudności bohatera
Dzień II
8:00-16:30
1 – Przeszkody na drodze bohatera
2 – Punkt zwrotny w podróży
3 – Sukces podróży bohatera
4 – Prezentacja komiksu z omówieniem bohatera i metafor
5 – Kontekst kulturowy
TRENERZY:
Joanna Gawrońska
Specjalistka psychoterapii uzależnień nr SP/2305/N/2024, terapeutka oraz coachka pracująca głównie w nurcie terapii akceptacji i zaangażowania. Wiedzę zdobyła w studium psychoterapii uzależnień, kończąc akredytowany kurs ICF oraz biorąc udział licznych warsztatach i konferencjach, głównie z kontekstualnych nauk o zachowaniu, w tym: ACT, FAP, RFT, SE, teorii poliwagalnej. Obecnie zajmuje się prowadzeniem procesów psychoterapeu-tycznych oraz coachingowych. Specjalizuje się w prowadzeniu klientów w obszarach lęków, traum, uzależnień i osób z ich otoczenia (DDA), wypaleniu zawodowym, pychodietetycznych oraz szeroko pojętej profilaktyki zdrowia. Członkini stowarzyszeń Association for Contextual Behavioral Science Polska – ACBS Polska oraz Polskie Stowarzyszenie Somatic Experiencing. Swoją wiedzą i umiejętnościami dzieli się prowadząc liczne szkolenia specjalistyczne z III fali terapii behawioralnych dla psychoterapeutów, coachów i studentów na Poznańskim SWPSie oraz promując zdrowy styl życia. Więcej można znaleźć na stronie internetowej joannagawronska.pl
Joanna Pankau
Doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o kulturze i religii, związana z Pracownią Komiksów w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół praktyk artywizmu i sztuki aktywistycznej oraz proponowanych w ich ramach rozwiązaniom antykryzysowym. Swoje ostatnie badania poświęciła problematyce komiksoznawczej, społeczno-politycznych wymiarów twórczości komiksowej. Jest autorką artykułów publikowanych m.in. w „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Czasie Kultury”, Ethics in Progress” oraz licznych monografiach naukowych.
Bartosz Chyra
Bartosz Chyra jest magistrem psychologii, specjalizującym się w pracy z młodzieżą.Wiedzę zdobył na Uniwersytecie SWPS, gdzie ukończył także studia podyplomowe z psychodietetyki. Uczestniczył w licznych warsztatach oraz konferencjach dotyczących terapii ACT oraz ukończył studium dialogu motywującego w Polskim Instytucie Dialogu Motywującego (PIDM). W swojej pracy kieruje się wartościami szacunku, zaangażowania, empatii, autentyczności i współpracy. Jego misją jest wspieranie młodych ludzi w odkrywaniu ich wewnętrznej siły i mądrości, aby mogli żyć pełnią życia. Dąży do stworzenia bezpiecznej przestrzeni, gdzie każda osoba czuje się akceptowana i zrozumiana, inspirując swoich klientów do działania i wprowadzania pozytywnych zmian w swoim życiu. Obecnie prowadzi procesy terapeutyczne oraz warsztaty dla młodzieży i rodziców. Specjalizuje się w pracy z nastolatkami w obszarach lęków, stresu, depresji, problemów szkolnych, zaburzeń odżywiania, uzależnień oraz trudności w relacjach. Prowadzi również warsztaty dotyczące zdrowego stylu życia, w tym psychodietetyki.