INTERWENCJA KRYZYSOWA - Pomoc w kryzysach psychologicznych

Dzień 1: Podstawy kryzysów psychologicznych i praca z osobą w kryzysie

Moduł 1: Mity na temat kryzysów

  • Powszechne mity i nieporozumienia dotyczące kryzysów psychologicznych.

  • Wpływ mitów na postrzeganie osób w kryzysie.

  • Rola edukacji w przeciwdziałaniu stereotypom związanym z kryzysami.

Moduł 2: Funkcjonowanie osoby w kryzysie

  • Psychologiczne, emocjonalne i fizjologiczne aspekty funkcjonowania osoby w kryzysie.

  • Zrozumienie mechanizmów obronnych i zachowań adaptacyjnych.

  • Fazy kryzysu i typowe reakcje emocjonalne i behawioralne.

Moduł 3: Jak pracować z osobą w kryzysie

  • Techniki pracy z osobą w kryzysie: słuchanie aktywne, wsparcie emocjonalne, deeskalacja.

  • Podejście empatyczne a profesjonalna postawa psychologa.

  • Budowanie relacji terapeutycznej z osobą w kryzysie.


 

Dzień 2: Specyficzne rodzaje kryzysów i reakcje psychologiczne

Moduł 4: Kryzys związany z katastrofami – pierwsza pomoc emocjonalna

  • Charakterystyka kryzysów związanych z katastrofami: katastrofy naturalne, wypadki, ataki terrorystyczne.

  • Typowe reakcje ludzi na katastrofę: panika, dezorientacja, szok.

  • Biopsychospołeczny model reakcji na katastrofę: wpływ na zdrowie psychiczne, społeczne i fizyczne.

  • Jak pracować z ocalałymi – krótkoterminowe i długoterminowe formy pomocy.

  • Wsparcie psychologiczne w procesie identyfikacji zwłok.

Moduł 5: Kryzys w przypadku żalu po stracie (np. śmierć osoby bliskiej)

  • Żałoba: definicja i fazy procesu żałoby (szok, zaprzeczanie, gniew, akceptacja).

  • Poradnictwo w procesie żałoby – jak wspierać osoby przechodzące przez stratę.

  • Jak komunikować zawiadomienie o śmierci.

  • Szczególne przypadki straty: samobójstwo, nagła śmierć, poronienia – specyfika pracy z takimi przypadkami.

  • Wskazówki dla osób udzielających pomocy w żałobie.

Moduł 6: Stalking i przemoc seksualna – interwencja i pomoc

  • Część 1: Stalking

    • Definicja stalkingu, formy zachowań stalkerskich.

    • Jak rozpoznać stalking i jak chronić ofiary.

    • Działania zaradcze i ochrona prawna dla ofiar.

  • Część 2: Przemoc seksualna

    • Definicja przestępstw seksualnych: gwałt, molestowanie.

    • Kultura gwałtu i mity wspierające gwałty: jak przeciwdziałać dezinformacji.

    • Typowe reakcje ofiar przemocy seksualnej: trauma, wyparcie, strach.

    • Wczesna interwencja – co robić bezpośrednio po zgłoszeniu przestępstwa seksualnego.


Dzień 3: Zapobieganie kryzysom, case study i pisanie raportów

Moduł 7: Jak nie stać się ofiarą przestępstwa – działania prewencyjne

  • Zasady bezpieczeństwa osobistego – jak chronić siebie w sytuacjach zagrożenia.

  • Jak uczyć innych działań prewencyjnych: warsztaty z pacjentami, praca z grupami.

  • Uświadamianie i edukowanie społeczeństwa na temat zagrożeń.

Moduł 8: Analiza przypadków (case study) (

  • Przeanalizowanie rzeczywistych przypadków osób w kryzysie.

  • Dyskusja nad podejściem terapeutycznym i interwencją kryzysową w różnych sytuacjach.

  • Omówienie skutecznych strategii pracy z osobami w kryzysie.

Moduł 9: Jak sporządzać dokumentację interwencji kryzysowej i raporty

  • Jak pisać raporty z interwencji kryzysowych, opinie i dokumenty.

  • Zasady etyczne i prawne dotyczące dokumentacji interwencji kryzysowej.

  • Ochrona prywatności pacjentów oraz tajemnicy zawodowej w raportach.

Podsumowanie i sesja pytań oraz odpowiedzi

  • Podsumowanie kluczowych zagadnień poruszanych podczas szkolenia.

  • Sesja pytań i odpowiedzi na temat kryzysów psychologicznych oraz interwencji.

TRENER: Anna Kubicka

  • Mgr pedagogiki specjalnej – resocjalizacji, mgr psychologii,
  • Studia podyplomowe: Zarządzanie kryzysowe WSPol Szczytno
  • Studia podyplomowe: Psychotraumatologia Collegium Humanum
  • Od 23 lat pracuję jako psycholog policyjny w garnizonie śląskim.
  • W latach 2014-2016 ekspert Wydziału Sztab Policji Zespołu Operacji Policyjnych KWP w Katowicach.
  • W Policji udziela pomocy psychologicznej funkcjonariuszom i pracownikom Policji, również w związku z udziałem policjantów w zdarzeniach nadzwyczajnych z użyciem broni palnej czy innych środków przymusu bezpośredniego.
  • brała udział w negocjacjach policyjnych jako psycholog konsultant.
  • Członek nieetatowego Zespołu Antykonfliktowego Policji skierowanego
    do rozmów i deeskalacji zachowań agresywnych w sytuacji zbiorowych protestów.
  • Uczestniczyła w udzielaniu pomocy psychologicznej po zdarzeniach kryzysowych np.: zawaleniu się hali MTK, kierowałam pomocą psychologiczną w czasie wypadku w KWK
    w Halembie, organizowałam pomoc psychologiczną we współpracy z OIK-iem w czasie wypadku w Kopalni “Wujek – Śląsk”. Udzielała wsparcia rodzinom, prokuratorom podczas identyfikacji ciał przy katastrofie kolejowej pod Szczekocinami. Brała udział
    w udzielaniu pomocy rodzinom ofiar katastrofy samolotu rządowego pod Smoleńskiem.
  • Współpracowała z Centrum Reagowania Kryzysowego Wojewody Śląskiego przy stworzeniu procedur regulujących udzielanie pierwszej pomocy psychologicznej
    po zdarzeniach kryzysowych.
  • Realizowała zadania z zakresu profilowania psychologicznego grup społecznych np.: kibiców, protestujących itp.
  • Jako wykładowca współpracuję od 2014 roku z Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej prowadząc szkolenia z zakresu psychologii zagrożenia, kłamstwa, psychologii
    w kryminalistyce, psychologii tłumu i nawiązywania kontaktu z tłumem, psychologii dowodzenia, zarządzania kryzysowego i komunikowania się z człowiekiem w kryzysie oraz treningu zastępowania agresji.
  • Ukończyła wiele szkoleń i kursów z zakresu psychologii m.in. EMDR – I poziom.
  • Wtrakcie szkolenia TSR.

CERTYFIKAT