INTERWENCJA KRYZYSOWA - Pomoc w kryzysach psychologicznych
Dzień 1: Podstawy kryzysów psychologicznych i praca z osobą w kryzysie
Moduł 1: Mity na temat kryzysów
Powszechne mity i nieporozumienia dotyczące kryzysów psychologicznych.
Wpływ mitów na postrzeganie osób w kryzysie.
Rola edukacji w przeciwdziałaniu stereotypom związanym z kryzysami.
Moduł 2: Funkcjonowanie osoby w kryzysie
Psychologiczne, emocjonalne i fizjologiczne aspekty funkcjonowania osoby w kryzysie.
Zrozumienie mechanizmów obronnych i zachowań adaptacyjnych.
Fazy kryzysu i typowe reakcje emocjonalne i behawioralne.
Moduł 3: Jak pracować z osobą w kryzysie
Techniki pracy z osobą w kryzysie: słuchanie aktywne, wsparcie emocjonalne, deeskalacja.
Podejście empatyczne a profesjonalna postawa psychologa.
Budowanie relacji terapeutycznej z osobą w kryzysie.
Dzień 2: Specyficzne rodzaje kryzysów i reakcje psychologiczne
Moduł 4: Kryzys związany z katastrofami – pierwsza pomoc emocjonalna
Charakterystyka kryzysów związanych z katastrofami: katastrofy naturalne, wypadki, ataki terrorystyczne.
Typowe reakcje ludzi na katastrofę: panika, dezorientacja, szok.
Biopsychospołeczny model reakcji na katastrofę: wpływ na zdrowie psychiczne, społeczne i fizyczne.
Jak pracować z ocalałymi – krótkoterminowe i długoterminowe formy pomocy.
Wsparcie psychologiczne w procesie identyfikacji zwłok.
Moduł 5: Kryzys w przypadku żalu po stracie (np. śmierć osoby bliskiej)
Żałoba: definicja i fazy procesu żałoby (szok, zaprzeczanie, gniew, akceptacja).
Poradnictwo w procesie żałoby – jak wspierać osoby przechodzące przez stratę.
Jak komunikować zawiadomienie o śmierci.
Szczególne przypadki straty: samobójstwo, nagła śmierć, poronienia – specyfika pracy z takimi przypadkami.
Wskazówki dla osób udzielających pomocy w żałobie.
Moduł 6: Stalking i przemoc seksualna – interwencja i pomoc
Część 1: Stalking
Definicja stalkingu, formy zachowań stalkerskich.
Jak rozpoznać stalking i jak chronić ofiary.
Działania zaradcze i ochrona prawna dla ofiar.
Część 2: Przemoc seksualna
Definicja przestępstw seksualnych: gwałt, molestowanie.
Kultura gwałtu i mity wspierające gwałty: jak przeciwdziałać dezinformacji.
Typowe reakcje ofiar przemocy seksualnej: trauma, wyparcie, strach.
Wczesna interwencja – co robić bezpośrednio po zgłoszeniu przestępstwa seksualnego.
Dzień 3: Zapobieganie kryzysom, case study i pisanie raportów
Moduł 7: Jak nie stać się ofiarą przestępstwa – działania prewencyjne
Zasady bezpieczeństwa osobistego – jak chronić siebie w sytuacjach zagrożenia.
Jak uczyć innych działań prewencyjnych: warsztaty z pacjentami, praca z grupami.
Uświadamianie i edukowanie społeczeństwa na temat zagrożeń.
Moduł 8: Analiza przypadków (case study) (
Przeanalizowanie rzeczywistych przypadków osób w kryzysie.
Dyskusja nad podejściem terapeutycznym i interwencją kryzysową w różnych sytuacjach.
Omówienie skutecznych strategii pracy z osobami w kryzysie.
Moduł 9: Jak sporządzać dokumentację interwencji kryzysowej i raporty
Jak pisać raporty z interwencji kryzysowych, opinie i dokumenty.
Zasady etyczne i prawne dotyczące dokumentacji interwencji kryzysowej.
Ochrona prywatności pacjentów oraz tajemnicy zawodowej w raportach.
Podsumowanie i sesja pytań oraz odpowiedzi
Podsumowanie kluczowych zagadnień poruszanych podczas szkolenia.
Sesja pytań i odpowiedzi na temat kryzysów psychologicznych oraz interwencji.
TRENER: Anna Kubicka
- Mgr pedagogiki specjalnej – resocjalizacji, mgr psychologii,
- Studia podyplomowe: Zarządzanie kryzysowe WSPol Szczytno
- Studia podyplomowe: Psychotraumatologia Collegium Humanum
- Od 23 lat pracuję jako psycholog policyjny w garnizonie śląskim.
- W latach 2014-2016 ekspert Wydziału Sztab Policji Zespołu Operacji Policyjnych KWP w Katowicach.
- W Policji udziela pomocy psychologicznej funkcjonariuszom i pracownikom Policji, również w związku z udziałem policjantów w zdarzeniach nadzwyczajnych z użyciem broni palnej czy innych środków przymusu bezpośredniego.
- brała udział w negocjacjach policyjnych jako psycholog konsultant.
- Członek nieetatowego Zespołu Antykonfliktowego Policji skierowanego
do rozmów i deeskalacji zachowań agresywnych w sytuacji zbiorowych protestów. - Uczestniczyła w udzielaniu pomocy psychologicznej po zdarzeniach kryzysowych np.: zawaleniu się hali MTK, kierowałam pomocą psychologiczną w czasie wypadku w KWK
w Halembie, organizowałam pomoc psychologiczną we współpracy z OIK-iem w czasie wypadku w Kopalni “Wujek – Śląsk”. Udzielała wsparcia rodzinom, prokuratorom podczas identyfikacji ciał przy katastrofie kolejowej pod Szczekocinami. Brała udział
w udzielaniu pomocy rodzinom ofiar katastrofy samolotu rządowego pod Smoleńskiem. - Współpracowała z Centrum Reagowania Kryzysowego Wojewody Śląskiego przy stworzeniu procedur regulujących udzielanie pierwszej pomocy psychologicznej
po zdarzeniach kryzysowych. - Realizowała zadania z zakresu profilowania psychologicznego grup społecznych np.: kibiców, protestujących itp.
- Jako wykładowca współpracuję od 2014 roku z Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej prowadząc szkolenia z zakresu psychologii zagrożenia, kłamstwa, psychologii
w kryminalistyce, psychologii tłumu i nawiązywania kontaktu z tłumem, psychologii dowodzenia, zarządzania kryzysowego i komunikowania się z człowiekiem w kryzysie oraz treningu zastępowania agresji. - Ukończyła wiele szkoleń i kursów z zakresu psychologii m.in. EMDR – I poziom.
Wtrakcie szkolenia TSR.