Jako rodzice zapewne pamiętamy, kiedy nasze dziecko pierwszy raz powiedziało słowo mama, a może tata. W rzeczywistości rozwój mowy zaczyna się na długo wcześniej zanim dziecko wypowie pierwsze słowa. Badania prowadzone z udziałem niemowląt wskazują, że w już pierwszych minutach życia, mózg dziecka charakteryzuje się wyjątkową zdolnością przetwarzania dźwięków mowy. Przyjmuje się, że lewostronna lateralizacja funkcji językowych, szczególnie w odniesieniu do procesów fonologicznych, jest określona u większości praworęcznych osób już w okresie prenatalnym. Co istotne jednak, prawidłowy rozwój mowy w dużej mierze zależeć będzie od środowiska, w którym rozwija się dziecko.
Podczas webinarium porozmawiamy o tym, z czego może wynikać opóźniony rozwój mowy, kiedy należy dziecko skierować do specjalisty oraz czym różni się alalia od afazji.
-
dr hab. Krystyna Rymarczyk
Psycholog ze specjalizacją w zakresie neuropsychologii, adiunkt w Katedrze Psychologii Poznawczej i Behawioralnej Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS. Przez lata pracowała także w Pracowni Psychofizjologii w Instytucie Biologii Doświadczalnej PAN w Warszawie, gdzie otrzymała Srebrny Medal nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Obecnie prowadzi zajęcia na studiach magisterskich i podyplomowych z zakresu neuropsychologii klinicznej, neuronauki oraz neurologopedii. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnienia mózgowej organizacji procesów emocjonalnych oraz empatii. Interesuje się także neurobiologicznym podłożem rozwoju człowieka, zaburzeniami w rozwoju oraz mechanizmami plastyczności mózgu i tej tematyce także poświęca swoje publikacje Jest autorką wielu wystąpień konferencyjnych i popularnonaukowych. Organizowała konferencje naukowe oraz wydarzenia popularnonaukowe. Wielokrotnie otrzymała nagrody za wysoką jakość prowadzonych zajęć dydaktycznych oraz znaczącą efektywności pracy naukowej.