Dlaczego astronomia jest uznawana za najtrudniejszy obszar edukacji przyrodniczej? Dlaczego wiele dzieci w szkole ma trudności z zrozumieniu podstawowych zagadnień astronomicznych? Jak to się dzieje, że dzieci mają trudności w wyobrażeniu sobie Ziemi jako kulistej planety? Co sprawia, że utrudniamy dzieciom zrozumienie naukowego wyjaśnienia? Dlaczego od 120 lat, mimo rozwoju technologii i odkryć astronomicznych, nauczanie astronomii w przedszkolu i szkole jest uboższe? Odpowiedzi na te, oraz wiele innych pytań uzyskasz po obejrzeniu webinaru. Zostanie poruszony aktualny stan badań w zakresie rozumienia przez dzieci kształtu Ziemi i jej miejsca w kosmosie. Otrzymasz również receptę, która pomoże dzieciom przejść od naiwnych dziecięcych wyjaśnień do wiedzy naukowej.
Podczas webinaru zostaną poruszone następujące zagadnienia:
- Historia odkryć astronomicznych
- Źródła dziecięcej wiedzy astronomicznej
- Historia nauczania astronomii
- Aktualny stan badań nad dziecięcą wiedzą astronomiczną
- Wnioski z dla praktyki nauczania
Po zakończeniu uzyskasz imienne zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu.
-
dr Jan Amos Jelinek
Zajmuje się procesem uczenia się dzieci w zakresie edukacji matematycznej, przyrodniczej i technicznej. Realizował szereg projektów badawczych dla ustalenia wiedzy astronomicznej dzieci celem projektowania skutecznych sytuacji edukacyjnych. W obrębie edukacji technicznej jest autorem koncepcji wspomagania rozwoju umysłowego dzieci (koncepcja została opisana w książce: Dziecko konstruktorem, 2018). Jest autorem szeregu gier edukacyjnych (np. Mistrz Getriko). Prowadzi działalność popularyzatorską m.in. na stronie internetowej www.dzieciecafizyka.pl.