Świat małego dziecka już od najmłodszych lat wypełniony jest nowymi technologiami. W wieku kilku miesięcy dziecko spędza kilka godzin dziennie na oglądaniu telewizji, w wieku kilku lat potrafi już sprawnie obsługiwać tablet, a nawet smartfona. Jako wychowawcy i terapeuci sami chętnie korzystamy z różnych aplikacji, czy komputerowych programów przeznaczonych do nauki dzieci. Naukowcy coraz częściej stawiają pytania o potencjalne korzyści a także zagrożenia, jakie nowe technologie niosą ze sobą dla rozwoju dziecka. W przeprowadzonych dotąd badaniach psychologicznych wykazano, że nadmierne oglądanie telewizji przez 2-latki wiąże się z zaburzeniami uwagi, opóźnionym rozwojem mowy, a nawet występowaniem zaburzeń emocjonalnych w wieku nastoletnim. Co więcej okazało się, że zbyt długi czas przeznaczony na granie w gry komputerowe, czy surfowanie po portalach społecznościach zaburza tempo rozwoju mózgu dziecka. Innymi słowy, w mózgu dzieci występuje dużo, ale słabych połączeń neuronalnych.
Podczas webinaru przedstawione zostały badania odnoszące się do trzech istotnych dla okresu rozwojowego procesów neuronalnych tj. mielinizacji włókien aksonalnych, tworzenia połączeń neuronalnych oraz ich eliminacji.
-
dr hab. Krystyna Rymarczyk
Psycholog ze specjalizacją w zakresie neuropsychologii, adiunkt w Katedrze Psychologii Poznawczej i Behawioralnej Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS. Przez lata pracowała także w Pracowni Psychofizjologii w Instytucie Biologii Doświadczalnej PAN w Warszawie, gdzie otrzymała Srebrny Medal nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Obecnie prowadzi zajęcia na studiach magisterskich i podyplomowych z zakresu neuropsychologii klinicznej, neuronauki oraz neurologopedii. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnienia mózgowej organizacji procesów emocjonalnych oraz empatii. Interesuje się także neurobiologicznym podłożem rozwoju człowieka, zaburzeniami w rozwoju oraz mechanizmami plastyczności mózgu i tej tematyce także poświęca swoje publikacje Jest autorką wielu wystąpień konferencyjnych i popularnonaukowych. Organizowała konferencje naukowe oraz wydarzenia popularnonaukowe. Wielokrotnie otrzymała nagrody za wysoką jakość prowadzonych zajęć dydaktycznych oraz znaczącą efektywności pracy naukowej.