
Projekt:
KOMPETENTNI NA PLUS
FELU.10.04-IZ.00-0063/24-00
Projekt dofinansowany ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Projekt jest inicjatywą lokalną wspierającą rozwijanie kompetencji cyfrowych w powiązaniu z kompetencjami przekrojowymi w kontekstach zainteresowań, umiejętności, uzdolnień uczniów poza edukacją formalną.
Projekt jest lokalną inicjatywą, która wspiera rozwój kompetencji cyfrowych, umiejętności, talentów i zainteresowań uczniów poza formalnym systemem edukacji do XII 2025 na podstawie zajęć oraz warsztatów grupowych.
CELEM GŁÓWNYM PROJEKTU jest umożliwienie zdobycia oraz poszerzenia kompetencji i umiejętności cyfrowych, a także wsparcie talentów i pasji 90 uczniów (50 dziewcząt i 40 chłopców) szkół lub placówek kształcenia zawodowego poza edukacją formalną z powiatu krasnostawskiego do XII 2025. Cel projektu jest spójny i przyczyni się do osiągnięcia celu szczegółowego 4f FEdL 2021-2027 poprzez fakt, iż projekt jest formułą lokalnego wspierania rozwijania KC, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną.

a) status ucznia lub słuchacza szkoły lub placówki kształcenia zawodowego z terenu województwa lubelskiego, obszaru realizacji projektu;
b) posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U z 2023 r., poz. 100, z późn. zm.
c) posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną na podstawie Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 г. – Prawo oswiatowe ( Dz.Uz 2021 r., poz.1082, z późn. zm.)
d) posiadanie przez ucznia statusu dziecka z rodziny wielodzietnej;
e) posiadanie przez ucznia statusu osoby przebywającej w pieczy zastępczej lub opuszczające pieczę zastępczą, o której mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r.o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U z 2022 r., poz. 447, z późn.zm.)
f) posiadanie przez ucznia statusu dziecka pozbawionego całkowicie, częściowo lub okresowo opieki rodzicielskiej;
g) wychowywanie się w rodzinie niepełnej;
h) pobieranie przez jedno z rodziców/opiekunów prawnych (w okresie zasiłkowym obejmującym miesiąc rozpoczęcia udziału w projekcie) świadczeń rodzinnych na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych ( Dz.U z 2022 r., poz. 615, z późn. zm.) – np. zasiłek rodzinny;
i) uczniowie z doświadczeniem migracji

Projekt zakłada możliwość zatrudnienia osób z Ukrainy, które znają w wystarczającym stopniu j. polskim jako pracujące w szkołach celem zwiększenia komunikacji pomiędzy nauczycielem a uczniem.
W przypadku tworzenia materiałów (w tym e-materiałów), aplikacji lub narzędzi informatycznych, nie będą one powielały już istniejących i planowanych do stworzenia na poziomie krajowym materiałów, aplikacji i narzędzi.
Wypracowane w ramach regionalnych programów e-materiały spełniają standardy ZPE (aktualne na dzień ogłoszenia naboru), tak aby była możliwość ich publikacji na ZPE. W przypadku wspierania kompetencji cyfrowych wykorzystany zostanie standard kompetencji cyfrowych na podstawie aktualnej na dzień ogłoszenia naboru wersji ramy „DigComp”
Celem interwencji EFS+ jest wspieranie równego dostępu do dobrej jakości włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji. Wsparcie w projekcie będzie obejmować w szczególności wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z obszarów wiejskich oraz z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym, przy zapewnieniu braku stygmatyzacji. Projekt zakłada rozwijanie kompetencji dotyczących kompetencji cyfrowych.
WSPARCIE OFEROWANE W RAMACH PROJEKTU:
Etap 1: Akademia Cyfrowych Zawodowców
Program wspierający rozwój kompetencji cyfrowych, umiejętności, talentów i zainteresowań uczniów poza formalną edukacją. Każdy z UP weźmie udział w 24 godzinnych (średnio 6 dni po 4h) zajęciach ukierunkowanych na nabycie kompetencji cyfrowych, które będą obejmować tematy m.in.: (proporcje i liczba godzin ustalone według diagnozy). Numeracja i moduły oparte na DigComp, moduły:
2.1 Komunikacja z wykorzystaniem technologii cyfrowych Interakcja poprzez wykorzystanie różnego rodzaju technologii cyfrowych oraz rozumienie właściwych środków komunikacji cyfrowej dla danego kontekstu.
2.5 Netikieta. Świadomość norm zachowania oraz właściwe postępowanie (know-how) podczas wykorzystywania technologii cyfrowych
3.1 Tworzenie treści cyfrowych Tworzenie i edycja treści cyfrowych w różnych formatach, zdolność ekspresji przy wykorzystaniu środków cyfrowych
4.1 Bezpieczeństow. Narzędzia służące ochronie. Umiejętność ochrony urządzeń i treści cyfrowych oraz rozumienie ryzyka i zagrożeń w środowisku cyfrowym.
4.3 Protecting health and well-being / Ochrona zdrowia i dobrostanu. Umiejętność unikania zagrożeń zdrowotnych i zagrożeń dla dobrostanu fizycznego i psychicznego podczas korzystania z technologii cyfrowych. Umiejętność chronienia siebie i innych przed ewentualnymi zagrożeniami w środowisku cyfrowym (np. wirtualnym nękaniem). Świadomość znaczenia technologii cyfrowych dla dobrostanu społecznego i integracji społecznej.
Komplementarnie UP wezmą udział w sesjach coachingowych, które posłużą rozwijaniu ich zainteresowań i talentów oraz utrwalaniu zdobytych kompetencji cyfrowych. Każdy uczestnik będzie miał do dyspozycji 6 godzin coachingu. Istotnym elementem programu będzie także edukacyjny mentoring – indywidualne wsparcie postępów uczestników w rozwijaniu ich kompetencji cyfrowych, zgodnie z ich zainteresowaniami (6 godzin dla każdego uczestnika).
Etap 2: Walidacja kompetencji cyfrowych
Na zakończenie projektu przeprowadzona zostanie walidacja nabytych kompetencji cyfrowych, mająca na celu ocenę, w jakim stopniu uczestnicy osiągnęli zakładane kompetencje oraz jak rozwinięte zostały ich zainteresowania. Proces ten potrwa 1 godzinę dla każdego uczestnika.
EFEKTY PROJEKTU:
Projekt umożliwi 90 uczniom rozwój i poszerzenie ich kompetencji cyfrowych, umiejętności, talentów oraz zainteresowań, co przyczyni się do zwiększenia ich szans edukacyjnych i zawodowych. Dzięki udziałowi w zajęciach i warsztatach grupowych, uczniowie zyskają praktyczne umiejętności cyfrowe oraz wsparcie dostosowane do ich zainteresowań i talentów. Efektem projektu jest także przeprowadzenie walidacji kompetencji cyfrowych uczestników, która pozwoli na formalne potwierdzenie zdobytych przez nich umiejętności oraz na precyzyjne ukierunkowanie ich dalszego rozwoju. Projekt zakłada możliwość zatrudnienia osób z Ukrainy, które znają w wystarczającym stopniu j. polskim jako pracujące w szkołach celem zwiększenia komunikacji pomiędzy nauczycielem a uczniem. W przypadku tworzenia materiałów (w tym e-materiałów), aplikacji lub narzędzi informatycznych, nie będą one powielały już istniejących i planowanych do stworzenia na poziomie krajowym materiałów, aplikacji i narzędzi. Wypracowane w ramach regionalnych programów e-materiały spełniają standardy ZPE (aktualne na dzień ogłoszenia naboru), tak aby była możliwość ich publikacji na ZPE. W przypadku wspierania kompetencji cyfrowych wykorzystany zostanie standard kompetencji cyfrowych na podstawie aktualnej na dzień ogłoszenia naboru wersji ramy „DigComp”. Projekt realizuje Temat działań nr 2 określony w Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 (część szczegółowa), tj. Upowszechnianie istniejących oraz opracowanie i wdrażanie nowych rozwiązań na rzecz rozwoju umiejętności podstawowych i przekrojowych oraz zawodowych dzieci, młodzieży i osób dorosłych.Projekt wspiera równy dostęp do dobrej jakości włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji. Wsparcie w projekcie będzie obejmować w szczególności wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z obszarów wiejskich oraz z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym, przy zapewnieniu braku stygmatyzacji. Projekt zakłada rozwijanie kompetencji dotyczących kompetencji cyfrowych w powiązaniu z kompetencjami przekrojowymi w kontekstach zainteresowań, umiejętności, uzdolnień.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Wartość projektu: 318600,00 złotych
Dofinansowanie projektu: 285120,00 złotych
Wkład własny: 33480,00 złotych
